Angående halvtid

Jag och maken överraskade varandra igår.
Både ville se på "Halvtid", det vill säga Tv4:as program
där alliansregeringen medverkade.

Det var mycket intressant.

Mest intressant (höll jag på att säga) var vår stadsminister.
Vad gjorde han?
Anonym som vanligt. (kanske lika bra det)
Lät de andra svara.
Dessutom skrattade både herr Reinfeldt och herr Björklund
ÅT herr Häggbom när han svarade.
Allians my ass.

Alliansen har faktiskt lyckas med en sak.
Genomföra det de lovat.

Att missnöjer var stort verkade de inte bry sig om.
Arrogans på hög nivå.

De har dock definitivt gjort det sämre för de som hade det sämst,
och bättre för de som redan hade det bra.

Exempel.
*Arbetslösa har längre ersättning och deltidsarbetare får bara stämpla i
ett begränsat antal dagar.
Har det lett till att arbetsgivarna anställer fler på heltid (tex inom handel).
Skulle inte tro det.

*Häxjakten på de som är sjukskrivna och på alla fuskande föräldrar.
De fuskande föräldrarna som det har visat sig inte var så många.
Nähäpp! Ojsan! Var det så få?
Det är ju bra att vi gett vår eminenta förskolepersonal mer att göra
varje gång en förälder måste Vabba! Well done!

*De som ej längre anses vara sjukskrivna ska ut och jobba.
Vissa anses ej av AMS att stå till arbetsmarknadens förfogande.
Vad ska de göra?
Socialtjänsten nästa om du inte har en partner som tjänar tillräckligt.
Tro mig, detta har hänt.Jag har träffat dem.

*De som har kroniska sjukdomar och måste vara sjukskrivna varken
de vill eller inte. Vad har hänt med deras ersättning?
Sänkt ersättning? Har alliansregeringen tänkt på dem?

*Införande av det luddiga "allmän visstidsanställning".
Glöm det där med att lyckas LAS:a in dig.
Nu kan arbetsgivarna nyttja den nya formen utan att ens behöva
motivera varför. Lysande för arbetsgivarna-inte lika lysande för oss utan anställning.

*En spark i ansiktet var (oj nu glömde jag namnet i skrivande stund)....vårdbidrag?
Att man kan stanna hemma längre med ens barn för ca 3000 kr i månaden före skatt?
Vem fan har råd med det?
Bara de som hade råd att vara hemma utan ersättning såklart.


Jag utger mig inte för att vara någon debattör.
Dock är jag frustrerad över vår valda regering.
Mest frustrerad är jag över alla de som röstade på dem-
och inte står för det idag.
Om du röstar på någon person, eller part,
se för tusan till att se till att du vet vad du röstar på
och stå för det sen.

Dock upprörs jag ännu mer över de som
inte röstar alls. Rösta blankt om du vill visa missnöje.
Att inte gå dit är latmaskfasoner-inget annat.

Nä.
Nu till soffan igen,
Hoppas på jobb imorgon!


Text: ©Fridasfunderingar.blogg.se

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag gillar ju inte uppblåsta göran persson så därför röstade jag inte på sossarna.... (ops, va;)

Däremot röstade jag på Vänsterpartiet....

Hade sossarna bytt ut Göran så hade jag röstat på dom, men nä tack, not GP for me.....

=(

Hoppas vi ses i morgon, jag är liiite hes. Hoppas vi är friska i morgon så får vi ses!!

Längtar.....=)

Ha det bra.....kram!

//Maria

2008-09-03 @ 11:48:09
Postat av: Anonym

ps. kolla din mail.....

2008-09-03 @ 11:48:35
Postat av: Iris

Jag tycker att det är tidigt att döma i halvtid, och till och med efter 4 år är det svårt att förändra ett samhälle. Jag röstade på dem och står fortfarande för det. De har gjort en del beslut som jag inte riktigt förstår, men i det stora hela så tror jag att det är vinnande i längden. Jag tycker bara att det är väldigt tråkigt att media har vinklat regeringen till det värre. Jag har inte hört ett uns av positiv kritik till dem förrän igår, när man faktiskt fick höra att de infriat en hel del av sina löften och sänkt arbetslösheten.



man kan prata länge om det här.. :)

Postat av: Anna

ÄNLIGEN LITE POLITIK I DIN BLOGG! Det var minsann på tiden. Be red - or be dead. Ha ha ha.

2008-09-03 @ 12:18:31
Postat av: Fridasfunderingar

Maria:Har läst din mail.

Visst är det svårt att inte bry sig om vem som leder ett parti. Har kollat min mail-och svarat.

Iris:Har svarat hos dig.

Anna:Ja. Tillslut kunde jag inte låta bli.

2008-09-03 @ 12:40:05
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se/
Postat av: Carola

Jag håller helt med dig. Därför röstade jag blankt, för jag vet helt enkelt för lite om alla partierna, tyvärr.

Men man kommer in i det mer o mer, och jag hade väl tänkt försöka engagera mig lite mer så jag kan vara med o bestämma, för såhär vill man ju inte ha det iaf..



Hoppas ni haft det bra på "the honeymoon" i Paris, vill ju gärna höra lite mer om det :)

Kram!/Carola

2008-09-03 @ 14:08:13
URL: http://blogg.cartom.se
Postat av: Världens bäste Mats :-)

Livet leker, 6300 efter skatt att leva på varje månad eftersom jag har sjukersättning, räcker till hyra och mat om man äter billigt, sådana saker som kläder eller nån anna lyxvara var det länge sen jag köpte, lever på brorsans avlagda kläder, det funkar.

Men visst kan jag ställa mig frågan om vad jag har gjort för ont, då alla som har jobb får detta jobbavdrag som betyder lägre skatt medan jag som redan har mindre än dom som har jobb itne får denna skattesänkning, istället så får jag lägre ersättning för att betala deras skattesänkning.

Nuförtiden så önskar jag mig att vara frisk inte bara för att slippa värken utan även för att kunna göra nåt kul nån gång, men tydligen så är jag en parasit som helst ska utrotas från sveriges yta....

2008-09-03 @ 14:08:19
URL: http://bomekblog.blogspot.com
Postat av: Fridasfunderingar

Carola: Bättre som sagt att rösta blankt än inte alls! Ska fixa ett litet inlägg om Paris när orken tillåter! Kram!

Mats: Det är ju precis det jag menar? Vad görs för dig och de som är i din situation? Ingenting! Bara försämringar....Ses imorgon!

2008-09-03 @ 15:49:08
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se/
Postat av: Mamma

Go Frida!

KRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM!

2008-09-03 @ 16:37:42
Postat av: EVA

Härligt med lite rödfärg...hehe !



Håller verkligen med dig... här är det precis likadant som med Mats ! Har 6500 kr efter skatt då jag fortfarande är sjuk...så nog är det tur man har en gubbe som drar det tyngre lasset ( stenhuggare du vet ). Vete tusan hur det skulle gå om man var ensam...



Och visst är det konstigt att nästan ingen röstade på alliansen men lik förbannat kom de till makten...???!!! Nej nu är det bara att vänta på att Mona blir statsminister...kan ju absolut inte bli sämre på nåt vis !



***

KRAAAM EVA

2008-09-03 @ 17:27:38
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
Postat av: Sofia

Ibland önskar jag att jag inte var journalist, jag vill också skriva om politik i min blogg men jag måste ju vara neutral. Men jag kan säga så här: jag hejar på mammas parti och hon är ju med i samma som din pappa så du kan nog dra en slutsats om jag håller med dig eller inte :)

2008-09-03 @ 20:13:53
URL: http://sofiasvammel.blogg.se/
Postat av: Carola

håller helt och fullt med dej i precis allt du skriver i detta inlägg!! alliansen behöver inte svartmålas av media, det har dom klarat så bra att göra helt själva! och i den farten dom drar fram med deras förändringar(läs:försämringar!!) så hinner dom förstöra hur mycket som helst, och det blir jobbigt för efterträdarna att börja städa upp eländet.. Jag röstade på Sossarna och det står jag verkligen för. Väl mött!

2008-09-13 @ 07:40:31
URL: http://almaaxeltinaotonismamma.blogg.se/
Postat av: Maggan

Hade inte sett detta inlägg förrn nu...jes...vi måste ju låta höra vårt missnöje...önskar jag orkade engagera mig politiskt på allvar men nu råkar jag ju tillhöra den skaran som regeringen vill utrota (sjukskrivna) så jag har inte kraft och orka att göra det:-( Det funkar ju bra att slå på dom som ligger - inget motstånd...Tack Frida!

2008-10-19 @ 20:32:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback