Käftsmäll?

Nej.
Det har jag inte råkat ut för.
Däremot ska världens bästa band
STORSTRYK ta en time-out
och spelningen på Trettondagsafton blir den sista.
Fråga blir på hur länge?
De talar om att kanske ta tag i skivinspelning
Jag håller tummarna!

Problemet med dessa time-outer (enligt min erfarenhet) är att 
de tenderar att bli permanenta. Eller oändligt långa.
In the words of Glenn Frey från "The Eagles" på återkomstkonsert:
"For the record we never broke up-we just took a fourteen year vacation"
Får väl hoppas att Storstryks paus inte vara lika länge-
eller en högre makt förbjude-blir permanent.

Det är ju som bekant otroligt populärt att göra listor nu för tiden.
Jag har sett Storstryk otaliga gånger över åren.
Här kommer min topp-fem-lista.

Femte plats
Badhusparken 6 juni 2008.
Det lyckades, trots att den är så stor, skapa en stämning som var otroligt mysig!
Det var också första gången jag hörde att de var mänskliga och faktiskt också
kan ta en mer än en felton precis som vi vanliga dödliga.

Fjärde plats
Sent nittiotal.
Piteå Summer Games funktionsnärsfest.
I en uppspänd kåta/tält på Norrstrand.
Första gången jag hörde Storstryk.
De började spela. Tyckte att de lät rätt bra.
Senare kom den.
L-Å-T-E-N
Jag hade aldrig hört den förut.
Fann mig själv att tappa tråden i konversationen som 
utspelade sig vid mitt bord. Sjönk in i musiken och texten.
När de var klara hade jag tårar i ögonen.
Låten var "Another cup of coffe" och från den stunden
var jag ett Fan med stor F.
Till min sorg togs den bort från repetoaren några år senare.

Tredje plats
10-årsjubileumet i Acusticum 2008.
Vilken lycka att få sitta ner och lyssna på dem!
Kvällens höjdpunkt för mig var naturligtvis att 
"Another cup of coffe" framfördes igen för första gången på länge.
Denna gång hade jag inte bara tårar i ögonen.
De rann. Tur det var mörkt för jag är något av en "ugly cryer".
En i mitt sällskap fick sitta där framme i soffan när LÅTEN
framfördes. Tur det inte blev jag.Hade blivit pinsamt.

Andra plats
PDOL 2007
För första gången i mitt liv stod jag längst fram på en konsert.
Kvällen var som magi för mig. Det var stämmning från första till sista
ackordet. Pulsen var hög. Allsången likaså. Trots småregn mot slutet
var värmen total. MAGISKT!

Första plats
Konsert i Öjeby Stadskyrka m Maria Lundqvist 2008.
Storstryk i den bästa konserten jag sett någonsin.
Jag stod upp i två timmar. Det skulle jag inte göra för någon annan.
De fick i ett lugn forum briljera med sin musikalitet.
Dessa fantastiska sångare levererade med känsla.
"Stuck in the moment", "Vem är du", "Hallelujah", "Hey-ya". "So sick" och 
paradnumret "Bohemian Rhapsody" har aldrig låtit bättre.


Foto: ©Lillasyster

Måndagkväll återses jag på Havsbadet, framför scenen.
När jag läst på hemsidan om time-outen ringde jag till syrran.
"Gråter du" säger hon.
Det gjorde jag inte.
Men man vet aldrig hur det blir på trettondagen vid ettsnåret. 
Jag ska dock dansa, skratta och sjunga med av hjärtats lust.

Ses där?

EDIT 2009-01-06

Vilket drag! Vilken stämmning. Den gick att ta på om jag säger så.
Jag stod långt fram/längst fram. Inte så bra för min rygg, men det var
onekligen härligt att befinna sig där.
Spelglädje, uppsluppenhet och musikalitet.
Ingen ville att spelningen skulle ta slut om jag säger så.

Underbar kväll!

För er som undrar så kom inga tårar. Men ett vemodigt leende
Å andra sidan framfördes inte  "Another cup of coffe" så det gjorde
det hela lättare (trots att jag gärna hade hört den)

Lite bilder från gårdagen:



   

Tack Storstryk!

Kommentarer
Postat av: M a r i a k o d e n

....jag lovar att mata dig med annan ny musik.....

Ett "blandband" är på G.......





;)



Kram!

Postat av: Sarah

Jag skäms över att faktiskt ha missat konserterna i Öjebyn med Maria L (fick inte tag i biljett) och Acusticum (var meddragen och var tvungen att lyssna på Springsteen på Ullevi istället). Imorgon kommer jag att vara där - oavsett min 39 graders feber och halsmandlar som ser ut som könsdelar på en manlig elefant! ;)

2009-01-04 @ 13:55:54
Postat av: Jenny Lidman

Attans också, jag som redan hunnit landa i Stockholm! Jävligt kallt härnere med. Inga fördelar får man med att flyga söderut! ;)

2009-01-04 @ 22:24:20
URL: http://jennyemilia.blogg.se/
Postat av: Ann

Nämen nu börjar man ju gråta alltså.........

Jag som slutat ut att åka på havsbadet ikväll....

Håller med deig om Mike and the mechanics låten. Den är bäst.

Jag har dock en "skiva" av storstryk fast det ar bara en inspelning när de spelade på radio en gång för läänge sedan. Men skivan är bra.

kram kram

2009-01-05 @ 13:17:39
Postat av: SvBG

Tråkigt att de ska pausa. Jag har hört dem alltför lite... typ en enda gång.

2009-01-05 @ 21:12:17
URL: http://www.svenbertilgrahn.blogspot.com
Postat av: Sarah

Kan bara säga att jag nog skulle klara av att sjunga BAS idag... och jag ville aldrig att klockan skulle bli halv två!

2009-01-06 @ 23:10:20
Postat av: Madde

Vi är verkligen på bättringsvägen. Lillan har slutat kräkas och kan nu dricka små mängder igen. Men det är nog några dagar kvar innan vi är helt återställda.



Hur är allt med er då?

Kramar!

2009-01-08 @ 12:56:20
URL: http://maddelindstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback