Tvärtemot mina principer...

...håller jag på att ta tillbaka ett straff.
Efter en fantastiskt trevlig dag, dels i vimlet på PDOL,
dels hos storasyster med familj, avslutade jag och
StorA med ett jättegräl.
Som vanligt kring att gå och lägga sig.
Han vägrade stänga av datorn och sluta spela och
således fick han en chans till.
Om han inte stängde av datorn själv så skulle han heller
inte få använda den idag.
Jag fick stänga av.

Sonen vägrar gå själv till sovrummet
Vad skrev jag nu?
Vägrade gå själv?
Snarare, gömde sig under bordet i vardagsrummet.
Återigen samma visa.
Om han kom fram och gick till sängen skulle han få ha TV:n idag,
annars inte. Han kom inte fram efter andra varningen heller.
Således fick jag dra fram honom.
Tyvärr slog han armbågen i bordet och fick ont.
Detta renderade i en smäll med knyten näve från son till
moderns käke.

Han lades i sängen.
Vi fick en time-out och sedan pratade vi om det.
Men på morgonen har han ej fått använda varken det ena eller det andra.

Jag har fått ungefär tre timmars sömn inatt.
Mitt humör är därefter.

StorA:s rum ser ut som att en orkan dragit in.
Således, och tvärtemot mina principer, har jag gett honom möjligheten
att "förtjäna" datorn igen genom att lägga alla saker på rätt plats.
Detta utan att gnälla.
Än så länge verkar det gå bra.

Kan dock inte hjälpa att undra om jag kommer att få ångra mitt
tilltag i kommande konflikter?

Idag är jag dock för trött för att reflektera över detta.




Vad tror du?

Kommentarer
Postat av: Bokmalen

Att det är jättejobbigt att "stå för det man sagt"... Nu har ju jag bara hand om mina brorsbarn ibland men det händer ju att det blir en del konflikter å då försöker jag tänka på vad jag säger för att jag måste ju stå för det sen... Men ja, det är svårt, ack så svårt. För dom har ju en förmåga att ta till "hundögon" å allt möjligt för att komma undan sen...

Skickar en stor kram!!

Maria


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback