Varje barn ska få känna att de är bra!

Jag såg just på Aftonbladet att M vill inför betyg i år 3. ÅR 3!
Snacka om idioti!
Barn ska inte kontrolleras, de ska stimuleras.
Hela veckan har jag suttit på olika föreläsningar.
Det jag fått med mig är följande.
 
Vi ska fokusera på barnens lärandemiljö.
Alla barn vill och kan lära sig.
Det är upp till oss runt omkring att skapa en lärandemiljö
som passar våra barn. Alla barn! Inte bara några.
 
Lärande handlar också om relationer.
Japp.
Det är sant.
Det är logiskt om man tänker efter.
Relation mellan vuxen och barn kan ibland
vara skillnaden mellan känslan av att lyckas och att misslyckas.
Tänk tillbaka så minns du säkert själv den där läraren som du
tyckte var dum. Du minns också den där härliga läraren.
Den där som fick dig att känna dig lyckad.
 
Häromdagen lyssnade jag på Petri Partanen.
Han pratade bland annat om ovanstående saker.
Han pratade också om barnens berättelser om sig själva.
Där måste vi hjälpas åt att se till att alla barn har goda
berättelser om sig själva.
 
Jag kom att tänka på den här när jag lyssnade.
Gör det du med.
 
 
 Jag tror på det jag hört mycket om i veckan, det vill säga att om vi fortsätter att
söka problem gällande skolarbete i barnens inre så är vi fel ute.
Vi måste kontrollera och åtgärda potentiella hinder i miljön omkring barnet för att
(förhoppningsvis) alla ska få lyckas.
 
Lite grand som att man kan ha en funktionsnedsättning, men det behöver inte
vara ett funktionshinder så länge miljön omkring inte blir hindret.
 
 
Till sist, angående låten här uppe.
Så önskar jag att alla barn fick tänka om sig själva.
I min värld så åstadkommer man förmodligen inte det
genom att införa en kontrollfunktion i årskurs 3.
Det gör man genom att se på lärandemiljöer,
genom relationer och genom att aktivt se till att
barnen har bra berättelser om sig själva.
 
 Tack för ordet.
 

Kommentarer
Postat av: Malin B

Men nu har de som kommit med förslaget om de nya betygen inte tänkt till alls!!!
Bra att du ryter ifrån Frida!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback