Glöggbollar!


Tidigare i veckan bjöd min kollega på glöggbollar, och de var bara såååååå goda så ikväll provade jag göra dem.

Jag hade lite problem att få ihop en jämn smet, eftersom jag inte gjorde tillräckligt små bitar av pepparkakorna.
Nästa gång ska jag smula dem innan.

Om du vill prova så finns receptet nedan. Det är dubbel sats, bara halvera allt om du vill göra färre (fast det kommer du inte vilja göra).



Glöggbollar
100 g smält margarin
400g pepparkakor
100 g mandelmassa
4 msk glögg

Garnering:
400g, 55% choklad
Strössel

Mixa ihop ingredienserna i matberedare och kyl ner smeten. När smeten är kall, rulla smeten till kulor och ställ kallt när du har rullade bollar. Smält chokladen och dränk bollarna i chokladen och strö sedan över strösslet. 

Ställ bollarna svalt och låt dem stelna.

Kommentarer
Postat av: Malin B

Jag skulle gärna vara smakpanel!
Jag har allt hemma förutom strössel... Om jag hade varit driftig hade jag bakat med bara choklad alternativt krossat mandlar eller nötter... Nu är jag inte driftig alls. Har KÖPT fudge, knäck, chokladask och skumtomtar. Du hör, det lär inte gå någon nöd på mig. Så har jag smakat hos farmor, och känt de ljuvligt juliga dofterna. Det är soft liv det.

Svar: Jag fick ett oväntat il! Min mor tycker således jag är väldigt hemtrevlig nu (apropå hennes och min konversation för några veckor sedan). Man behöver inte strösslet, men det ser liksom lite trevlig ut! Klokt att handla grejer, det brukar jag göra. Har dock glömt handla ex knäck i år... :(
fridasfunderingar.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback