Bamse-glad!





När jag står och steker plättar till lunch börjar jag tänka på Gamla Farmor. Ja inte min, utan Bamses (om än de kallar det som uppenbart är "plättar" för "pannkakor"). 

Jag läste Bamse hela min uppväxt (och lite till). Mina grabbar har en prenumeration nu så jag hänger fortfarande med.

Om det är nåt jag önskar mina barn ska ta med sig så är det sånt som lärs ut i Bamse. 

Är man stor och stark får man vara snäll, många små kan gör nåt stort om man hjälps åt, elakhet ska mötas med vänlighet osv.

Det jag kan älska mest är när de siktar in sig på viktiga frågor och gör temanummer. Exempelvis när homosexualitet introducerades, när sagda (vita) paret i ett senare nummer adopterade en (svart) kanin, när Brumma diagnosticerades med autism, när en av karaktärerna fick diabetes. Listan kan göras lång...

Jag läste senaste tidningen innan StorA hann göra det. Orsaken till att jag vet det är att sekunden han läst ut den kom han till mig.

"Mamma, nu vet jag att om någon stammar så ska jag inte fylla i utan bara vänta till den personen pratat klart".

Numrets tema var nämligen stamning.

Har jag sagt att jag älskar Bamse?! Snacka om positiv folkutbildare (om man bortser från det där plättar/pannkakor debaclet)!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback