Inte ofta någonting får mig arg, men det finns alltså undantag.

De som känner mig vet att jag i grunden är en positiv människa
som accepterar förändringar som är rimliga utan problem
så länge de är logiska och möjliga att genomföra i vardagen.

Dock har nåt hänt som har gjort mig arg.
Det mina vänner händer inte så ofta.
Sur kan jag bli absolut.
Ingen kan bli så sur som jag.
Men arg?'
Nä.
Det är ovanligt.

Upprinnelsen till ilskan är kommunens regler kring
15 timmarsbarnen.

Antal dagar vi haft StorA på dagis sen han blev storebror: 3
Antal dagar det tog innan vi fick klagomål: 3

Orsaken?
"Någon" (dock inte personalen enligt uppgift) har bestämt att de tre
timmar som sonen får spender på dagis ska vara mellan 8-11.

Maken börjar jobba åtta (denna enda vecka av tre som han kan lämna).
Han har således lämnat lite tidigare för att
1: Lilleman, som ska äta frukost klockan åtta, ska hinna klä av sig.
2: Han ska hinna på jobbet i tid.


Vi pratar kvart i åtta. 15 minuter.
Det är inte okej fick vi veta.
Däremot sas ingenting om att jag befunnit mig för hämtning
på gården en kvart i förväg.

Hmmm....var finns eftermiddagsalternativet som skulle vara valbart
undrar vi lite stillsamt (not so much).

Kommuen antog som sagt nya regler för 15 timmarsbarnen.

Detta ska utvärderas i förskoleråden.

Vad rektorerna i vårt område gör?

Försöker skjuta upp mötet.

Vad vår förskolerepresentant gör (som är min syster)?

Kirrar biffen såklart och sätter hårt mot hårt.

Möte i tid för att synpunkter ska komma politiken tillhanda.
Thank U very much!

Fast ni förstår, man får ju inte vara missnöjd med reglerna.
Vi klagar ju baaara för att vi är lata föräldrar som inte vill
vara med våra barn. Ungefär så brukar försvaret bli så
fort kritik inkommer.

Maken reagerar som vanligt barnsligt.
Han övervägde att fara kvar i idag också, men
stå på gården och vänta till klockan slog åtta.
Vet inte om han gjorde det.

Han kommer ju iaf i forsättningen inte kunna lämna alls för
det kostar för mycket. Hur många arbetsgivare tycker det
är okej att man komme en halvtimme försent till jobbet?
Hur gör de som jobbar 8-17 medan partnern är hemma med
andra barnet. Ska man inte kunna hjälpas åt alls alltså?

För övrigt har jag varit vaken mellan två och sex inatt och
vaknar upp till ett regnigt Pite som motsvarar min sinnesstämmning.

Ajja.
Måste dra upp LillA ur sängen nu för hämtning inom utsatt tid.

Konstaterar också att mina "glada" inlägg brukar få i snitt
två kommentarer. Antar detta blir noll.
Snåljåpar.

(Jag säger ju det. Är på dåligt humör. Till och med ni får er. Förlåt)






Kommentarer
Postat av: SvBG

Här kommer en kommentar i alla fall: Jag tycker också det blir så absurt. En kvart är väl ingenting? Jag förstår er verkligen. Man måste ju vara praktisk och inse VARFÖR ni gör det här (vi har nosat på samma problematik). En kvart är ju ingenting, särskilt inte när du dessutom hämtar en kvart tidigare... Men vad tycker personalen? Om det är okej för dem, så borde ju ingen annan yttra sig. Slutsumman är ju densamma... suckar åt allt fyrkantigt



Kram!!

Postat av: Frida

SvBG: Personalen håller på tiden, antar det blir för mycket tjafs annars mellan avdelningarna. Dessutom fick jag intrycket att det var just personal från annan avdelning (han går på stordagis) som blivit sur. Måndag var iofs inte okej. Då lämnades han alldeles för tidigt (halv). Rookiemisstag.Maken kollade inte på klockan, och de var klara. Vad jag vill ha är dialog om tiderna. Jag vet inte om ni fått önska, men vi fick faktum.

2010-06-03 @ 12:00:32
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se/
Postat av: Cissi

Håller helt med dig!!!

2010-06-03 @ 12:15:58
URL: http://lillohman.blogg.se/
Postat av: LenaJL

men hjälp!

här får man välja på följande:

måndag-fredag 9-12

eller

måndag, tisdag och torsdag 9-14



Alma får gå tre dagar i veckan, och då hinner

hon ju mer än att bara komma dit innan

hon ska hem igen. perfekt.



ge förslaget till ert dagis!

Det var ju helt galet.



..och en kvart hit och dit...

det borde de kunna bjuda på, för jag tror att

barnen är på dagis mindre än vad vi betalar för!



kram !

2010-06-03 @ 12:26:09
URL: http://lenajl.blogg.se/
Postat av: Frida

Cissi: Skönt! Då är vi en till som kan kämpa!

LenaJL: Det har funnits den möjligheten men nu ska kommunen spara pengar (tror de) på att två barn ska dela på plats och de så tror de kan dra ner på personalen istället. Därmed försvann alltså möjligheten till tre dagar i veckan, fem timmar. Det är ju samma timmar så jag tycker det inte borde spela någon roll ekonomiskt. De kan inte bjuda på kvarter för då "blir det orättvist" då inte ALLA kan ha det så. Förstår det på ett sätt, men då får de väl se till att de tretimmarstider som erbjuds är vettiga åtminstonde.

2010-06-03 @ 13:38:18
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se/
Postat av: LenaJL

ja, det är ju det minsta de kan göra. 8-11 är ju jättedåligt. man hinner inte till åtta, och om man ska hämta innan elva, så missar de lunchen där. och det är ju rätt skönt att slippa det momentet hemma, för då är de gnälliga innan man hunnit hem...



jag håller med dig!

kram!

2010-06-03 @ 14:00:13
URL: http://lenajl.blogg.se/
Postat av: Karolina

Gnälla får man alltid.. skönt att få andas lite och lätta hjärtat.



Själv har jag motsatt sinnestämning som dig (Efter 1 månad med regn).

Solen skiner, jag fck gå hem kl 13, ätit jordgubbar med glass i solskenet (ikädd bikini i solstolen) och bäst av allt; Två svalor som flyger på den blå himlen.



Jag njuter!! Kram Kram, hoppas morgondagen blir bättre för dig!

2010-06-03 @ 18:01:09
URL: http://kexxet.blogg.se/blogga
Postat av: Jimmy U

Då fick man lära sig nåt nytt idag också, förstår frustrationen som kan uppstå när man ska försöka anpassa sig efter alla regler som finns speciellt när dom är väldigt fyrkantiga.

2010-06-03 @ 18:35:35
Postat av: Bokmalen

Jag förstår dig helt å fullt!! Har ju inga egna barn än men jag blir galen på sån där "minut-diktatur". Jag lovar att dom flesta har sina barn mindre tid än dom ska ändå!!?? Det är ju heller inte så (för dom flesta i alla fall) att man har det äldre barnet på dagis några timmar för att man INTE vill ha dom hemma. Det är väl för att den äldre ska få "leka av sig" med sina kompisar!??? Eller har jag missat nåt!???

Tycker 3 timmar låter alldeles för lite dock, måste ju bli stressigt att hinna lämna å sen hem å sen hämta direkt...

Hoppas det hjälpte att du fick skriva av dig!

Kramen, Maria

2010-06-03 @ 19:00:34
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Sara

vet många som har slutat använda sig av dagis de 15 timmar de har rätt till sedan den nya regeln infördes därför de är mer jobb att klä på dem lämna/hämta då det ändå ska hem så snart.

2010-06-03 @ 20:17:02
URL: http://sh.blogg.se/
Postat av: Eva

Jobbar själv på förskola och hos oss är det valfritt 3im/per dag eller 5 tim/3 dagar som gäller. De flesta välder 3 dagar o då är det mellan 9-14, vi som personal (och det hoppades jag ALLA i min yrkeskår var) ät MYCKET tillmötesgående med byte av lediga dagar ocg en kvart hit eller dit... Det är ju inte så lätt att tima när man har en liten hemma som inte kan lämnas ensam...



Stå på er och jag håller tummarna för att det löser sig till det bästa för er skulle.



Kram

2010-06-03 @ 21:19:55
Postat av: Anna

Gah, så less jag blir... Fattar de inte att man måste få ha fungerande morgonrutiner också?! Jag minns att det i början var så stressigt och ovant att hinna med allt med två barn på morgnarna, så jag var överlycklig de gånger M kunde lämna. Jag hoppas att det löser sig med tiderna! Kram Anna

2010-06-03 @ 21:46:32
URL: http://tomteboanna.blogg.se/
Postat av: Frida

Karro: Skönt att ha bra dagar också och det unnar jag dig :)

Jimmy: Japp. Jag är väldigt informativ! :)

Maria: Det kommer bli stressigt definitivt, men om reglerna inte ändras måste jag ju ta det, eller ta han ur förskolan. Ska försöka påverka först för jag vill ju att han ska få fortsätta vara med sina kompisar helt klart.

Sara: I värsta fall kan det ju bli så, men kommer inte fatta beslut än. Han ska gå en vecka till sedan är det långledigt.

Eva: Så var det förr, men inte sedan 2010-01-01, alltså att fem timmar, tre dagar i veckan, fanns som alternativ. Tyvärr verkar det vara någon i personalen som klagat, men jag tror inte det var någon av sonens fröknar. Tack för tumhållandet och en bekräftelse på att jag inte är knäpp och har orimliga förväntningar.

Anna: Nä, det fattar inte det där med vardags och familjerutinerna....Vi ska försöka påverka definitivt.

2010-06-03 @ 22:15:58
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se/
Postat av: Maggan

Ha ha två kommentarer, det blev lite fler....:-) Är det ingen i dag som tycker att det är BRA för barn att vara på dagis??? Alla verkar agera utifrån att barn ska vara så lite som möjligt på dagis (nu är jag inte ngn förespråkare för 9 timmars pass varje dag men ändå...?)helst ska dom inte vara på dagis alls...?



Visst visst jag vet att det handlar om lite personal och stora barngrupper men gillar man sitt jobb och är en god pedagog så ska man INTE ta ut dessa bekymmer gentemot föräldrar som faktiskt tror att barn mår bra av att vara på dagis (och en sketen kvart hit eller dit är inget problem i såna fall!) Ännu viktigare om det kommer uppifrån - vi måste visa att vi tror på och arbetar utifrån att dagis är viktigt för barns utveckling och då kan man inte tillåta tidsdiktaturer!!!



Jag vet - jag är inte bara socionom, jag är också förskollärare (haha)!!!



Kraaaaaaam stå på dej...det gör jag också (jag står inte på dej men jag håller med dej - som att jag behövde förklara det då!)

2010-06-03 @ 22:28:24
Postat av: EVA

Ja Piteå ändrade ju till 3 tim/dag för ett tag sen och som jag hör så funkar det väldigt dåligt !



Barnen hinner knappt dit förrän de ska hem igen...och är sura på föräldrarna som hämtar "för tidigt"... Synd att kommunen ska förändra nåt som var så himla bra för några år sen !



Yngsta dotran var 5 tim 3 dar i veckan och det var helt perfekt ! Hon hann äta lunch tillsammans med de andra barnen och "lära" sig det och hon hann vara med på alla roliga saker de hittade på...nu hinns inte det med för många barn...och det är helt enkelt USELT !!!



***



KRAAAM EVA



:)

2010-06-03 @ 22:41:58
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
Postat av: Carola

Ja, det är många som är missnöjda med detta, finns en grupp på Facebook som är emot de nya reglerna. Och jag är en av dom. Men sen tror jag att det är olika hårt dagis till dagis, ditt verkar benhårt. Men det borde ju gå att lösa tycker man, lite mänsklighet finns det väl i personen som klagat..



Du är stark! Fortsätt som du gör så hoppas jag allt går vägen:)



kram

2010-06-04 @ 00:14:09
URL: http://Carolakarlsson.blogspot.com
Postat av: Frida

Maggan: Dagis är kanon i lämpliga doser skulle man väl kunna säga! Jag gillar verksamheten, men just nu bara inte formen. Du får stå (även på mig) men med mig när du vill.

Eva: Det är ju därför det skulle vara så mycket bättre med femtimmarsalternativet (för alla utom de som bestämmer tydligen)

Carola: Jag är med i den sedan den startades, redan innan vi omfattades av reglerna. Det påverkar ju hela barngrupper, och personal, att det blivit så här.

2010-06-04 @ 09:38:50
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback