365 dagar

Idag har det gått 365 dagar sedan jag blev sjukskriven.
 
365.
 
Jag blev sjuk långt innan dess, men jag förstod det inte bara.
Istället för att göra det man ska göra, minska kraven eller ökar resurser så ökade jag ansträngningen.
Så höll jag på.
Säkert ett år.
Kanske längre.
 
Sakta men säkert blev jag sjuk.
 
Att ha oförklarlig huvudvärk en hel vår fick inte varningsklockorna att ringa heller. För jag kände mig ju inte stressad. Så sinnerik är dock kroppen att den tillslut gav mig feber. 14 dagar. Inga andra symptom.
 När jag då sedan återkom i jobb så gick det inte. Stressnivåerna sköt i höjden, hjärnan blev mos.
 
Rätt mycket har hänt sedan dess och under de senaste 365 dagarna.
 
Sömnstörningarna är nog det som fortfarande är jobbigast.
När jag vill sova så låter den inte kropp och knopp slappna av, men när jag väl sover och ska vakna så låter den inte mig göra det heller. Kroppen hummar elekriskt och jag får vackert vänta till den känner sig klar med det. Först då kan jag stiga upp. Men ibland är det som förbytt. Jag kan knappt släpa mig till toaletten eller soffan.
I början var det så nästan jämt. Krasch på krasch på krasch på krasch. Men inte nu längre. Tack och lov!
 
 
Minnet sviker. Jag tappar ord. Tappar namn. Ibland förstår jag inte saker som är skrivna. Jag glömmer hur man spelar spel. Jag blir överväldigad av många intryck. Jag glömmer vad jag håller på med mitt i vad det nu är jag gör.Jag är sur och grinig. Jag är ledsen. Jag är arg. Jag är less på att leva med smärta, på att ha en söndermosad hjärna, på att inte känna mig som JAG.
 
Vad jag hade gjort utan de som står mig närmaste vet jag inte. Jag är så oändligt tacksam för dem.
 
Krascherna kommer, men med längre och längre mellanrum.
De bra dagarna dyker upp oftare.
De vardagliga dagarna dominerar.
 
Fast de som numera är vardagliga dagar är inte detsamma som innan jag blev sjuk.
Jag försöker skapa mig en ny vardag som jag orkar med och det är snårigare än man kan tro.
Den nya vardagen är också långt mer snäv än innan. 
 
Mina socionomdagar är över.
Jag kan inte mer. Förmår inte mer.
 
Det är en sorg, men när den insikten landade i mig föll ett lugn över mig.
Var jag ska ta vägen och när vet jag inte, men jag vet att oddsen att få tillbaka ett fullt liv förbättras avsevärt.
 
 
Det är utmattande att vara utmattad.
Tärande och skärade jobbigt.
 
Varje dag går mitt själ och hjärta en kamp mot kroppen och knoppen.
Fortfarande förlorar de förstnämnda alltför ofta, men vinsterna blir fler och fler.
 
Jag känner hopp.
Jag vill och ska framåt.
Den tanken gör mig glad.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag sjukskrev mig innan jag brakade, men vägen tillbaka är svår, nu har min stressreaktion inget med mitt arbete att göra utan ibland blir det för mycket på det privata planet. Att stänga huvudet i väggen gång på gång för att systemet är fyrkantigt, att som förälder inte bli lyssnad på utan att istället bli kallad till möten med socialtjänsten av skolan. De otaliga timmar jag sitter på bup, barnmedicin i möten för att få livet för en 17-åring att vara värt att leva. Att övervaka dygnet runt och samtidigt försöka ha en vardag med resten av familjen. Jag är glad att jag drog handbromsen i tid, att jag har ett jobb som ger mer energi än det tar, annars hade jag aldrig orkat.
Hjärntröttheten är värst för mig, jag har svårare att hålla koncentrationen, minnet sviktar, men det beror kanske på åldern!
Att sedan tjafsa med Försäkringskassan när en inte ens orkar kliva upp är vansinne. Stressen minskar ju inte när en inte vet om en får sjukpenning!
Kämpa på och tanka energi!

2016-11-25 @ 15:12:24
Postat av: Anonym

/Carola :-)

2016-11-25 @ 15:13:07
Postat av: Anonym

Visste inte att du varit sjuk så länge. Förstår till viss del hur du har det. Var sjukskriven en period i våras och upplever att jag stannade upp i tid. Tänker ofta på vilket konstigt samhälle vi lever i. Vi är så måna om allt annat att vi glömmer bort oss själva.
Ta hand om dig! Kram från Ula

2016-11-25 @ 15:42:32
Postat av: Malin B

Jag kommer med en varm kram!
Jag är glad för alla dina framsteg och guldkorn.

Postat av: Carola L

Funderar lite på att det inte gick att kommentera med namn och blogg på mobilen! Det var i alla fall jag som kommenterade som ett och två

2016-11-26 @ 14:33:53
URL: http://mammamuh.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback