Fru Anka presenterar:Bröllopsresa i Paris

Vill inleda med att säga att jag inte gjort detta inlägg idag.
Det har tagit många minuter(timmar)
Jag var nästan klar med detta innan ryggen gav upp men har nu gjort det klart.
Hoppas ni kommer att gilla det och få en känsla för vår resa.
Er värd är Fru Anka. Ni vet, hon från
möhippan.



Vi reste från Piteå torsdag mitt på dagen.
På Arlanda hannvi äta en pizza i lugn och ro på "Pizza Hut" innan flyget lyfte mot Paris.
Vi hittade en transferbuss som tog oss till Charles De Gaulles-plats (eller l'Etolie)
Där mötte oss Triumfbågen och vi kunde inte låta bli att ta kort.


  



Enligt beskrivningen skulle vårt hotell ligga ca 500 meter från Triumfbågen.
Det var längre än så. Det må vara ödet. Vi gick till hotellet och lämnade grejerna.

Hotellet

   

  

  
Kan kort säga att hotellet var bra.
Personalen kunde engelska vilket underlättade otroligt mycket.
Min skolfranska räckte inte riktigt till om jag säger så....

Redan torsdagskväll hittade vi vår stamrestaurang, Le Copernic.
Vi hade tänkt äta varsin cheeseburger, men blev övertalade av kyparen
att testa någonting mer franskt. För P blev det löksoppa till förrätt samt kalvkött
till varmrätt. Jag fick någon typ av lever förrätt samt anka med potatisgratäng.
Den var suuuuupergod! Efterrätten för kvällen blev varsin mastig Tiramisuu.
Vi delade på en flaska rött också.
Priset?
35 euro. Det är dyrt att äta i Frankrike lärde vi oss fort, men här var det
ju ett rätt så bra erbjudande. Roligast var att maken sms:ade till svärfar
(alltså min far) att vi ätit för 350 euro per person. *skrattar*



  


FREDAG

Regnet det bara öste ner!
Vi hade bestämt oss för att gå ner mot Seine och följa
strandpromenaden till Louvren och Notre Dame.
En nätt liten promenad på över två timmar.
I regn.
Det var ändå rätt mysigt.
Förutom att min rygg pajade och jag fick, trots mina skönaste skor,
blåsor under foten. På strandpromenaden råkade vi också ut för att
förbipasserande personer försökte sig på samma trick, det vill säga,
"hitta" en ring på marken. Vi stannade aldrig till så vi vet inte vad grejer var.
Jag sa dock till den tredje på franska att han var just den tredje.
Han såg icket glad ut!
Vi upptäckte också att vi bodde faktiskt närmare Eiffeltornet är Triumfbågen.
Bara en sån sak!

Fru Anka spanade på Eiffeltornet...
... och på häftiga statyer längst Seine.
Dagen var blöt och otrevlig väderleksmässigt....
Parken nära Louvren med Pariserhjulet i bakgrunden.

Kön in till Louvren var låååååååååång,
Vi gick däför vidare mot Notre Dame.

Denna murriga kyrka. För mörk var den.
Men underbart mäktig

 
Observera hur vackert fönstret är inifrån, hur fin Jeanne D'Arc statyn var
och hur otroligt respektingivande Notre Dames baksida är.

På hemväng svängde vi förbi Louvren som nu saknade kö.
En brittiska gav oss deras biljetter så vi gick dessutom in gratis.
Ingen av oss är speciellt konstintresserade men en tavla kändes som ett måste;
Mona Lisa såklart. Sen skulle vi se Venus de Milo också men gick vilse.....

 
Fru Anka kollade in Mona Lisa men den var inte direkt stor....
speciellt inte om man jämför med tavlan på väggen mittemot.
Det kallar Fru Anka en RIKTIG tavla!


LÖRDAG
Enda dagen med riktigt bra väder, men det visste ju inte vi om så vi tog sovmorgon.
Vi åt också resans billigaste måltid. Inhandlad på affären vid hotellet.



Vi tog hade tänkt åka upp till Eiffeltornet, men hade fått stå timmar i kö
så mycket folk var det. Vi åt lunch och nåååågon drack en Bailey's efter lunchen.

Fyllkaja har jag hört talas om, men Fylle-Anka????

Då planerna på Eiffeltornet gått i stöpet tog vi istället bussen till Sacre Coeur.
Maken inledde bussresan med att sätta sig på pensionärsplats OCH trampa en
kvinna på kjolen. Inte ett bra sätt att inleda en relation på....men jag fick skratta
i alla fall så det var ju alltid nåt! :D

Sacre Coeur.
Lika ljus som Notre Dame var mörk.
Mäktig på ett helt annat sätt.
Här fick man inte prata och inte fotografera.
Fast maken kunde temorärt inte läsa så tydligen blev det lite kort....

   

Jag måste få tillägga att utsikten var fantastisk.
Men jäklar vad jobbigt det var att gå uppför.
Min rygg lade liksom av på fredagen redan så det var lite jobbigt för mig.
Här fanns också ett gäng killar som ville prångla på en armband.
Inte första gången vi råkar ut för dem.
P hittade dock det magiska ordet. RESPECT US.
Då backade killen och sa att "In Jamaica vi call it RESPECTS".
Vi blev lämnade ifred efter det. *tips*

  

Eftermiddagen bjöd på flanerande längst Champs-Elysée,
middag bestående av bland annat sniglar (överraskande okej),
DVD- spelare inhandling, en tripp förbi Triumfbågen samt filmmys på kvällen.


SÖNDAG


Tidigt söndagmorgon vaknade maken och vi drog till Eiffeltornet.
Inte lång kö alls och efter fyrtio minuter var vi på gång.
Jag hade misströstat rejält och tänkt att vi aldrig tar oss upp
då vi vid flertalet tillfällen varit och kikat på håll (fler än jag redogjort för).
När vi väl åkte upp....ville jag bara ner.
Fy så ruskigt högt det var!
De andra två i sällskapet(maken och Fru Anka) trivdes rätt bra.
De fick därför umgås med varandra.

Dagen var rätt lugn då jag var otroligt trött och hade ont.
Vi gick en prommis på Champs-Elysse samt åt pizza på
en äkta Italiensk restaurang,

MÅNDAG
Hemresedagen.
Bussresan till VÄRLDENS TRÅKIGASTE FLYGPLATS var som hämtad
ur  en skräckfilm. Busschauffören var inte riktigt klok!
Jag har hört om folk som tar olika flyg om de är jätterädda
att någonting ska hända dem så någon kan finnas där för barn(en) vid
en eventuell olycka. Från och med nu ska jag i sådana fall överväga att vi tar
varsin buss om vi återvänder till Paris någon fler gång.

Fru Anka längtar hem!



Väl hemma blev vi hämtade av min far.
Sonen sov men vaknade då jag smög in i rummet.
Den kramen! Alltså den kramen!
VI hade köpt svindyra presenter från Disney's egen butik.
En pyjamas med "Bilarmotiv" och en Blixten bil. Med tanke på hur populär [Bixten]
fortfarande är hos honom var det värt varenda krona.



Vi hade en underbart härlig bröllopsresa jag och maken.
Blir glad när jag tänker tillbaka!!!!



Ses när orken återkommer, men nu har ni ju nåt att läsa.




Text och bild:©Fridasfunderingar.blogg.se

Kommentarer
Postat av: Maria

Såååå underbart! Jag blir sugen på att ta med maken och åka till Paris.

Kram Maria

Postat av: Madde & Ellie

Vilken underbar resa ni verkar ha haft förrutom den krackade ryggen :/ Vad roligt att "Fru Anka" var så duktig på att dokumentera alla händelser. Bra gjort!

Hoppas du börjar att må bättre snart. Här kommer iallafall en super stor kram från oss!

2008-09-30 @ 22:13:02
URL: http://maddelindstrom.blogg.se/
Postat av: Madde & Ellie

Vilken underbar resa ni verkar ha haft förrutom den krackade ryggen :/ Vad roligt att "Fru Anka" var så duktig på att dokumentera alla händelser. Bra gjort!

Hoppas du börjar att må bättre snart. Här kommer iallafall en super stor kram från oss!

2008-09-30 @ 22:13:38
URL: http://maddelindstrom.blogg.se/
Postat av: Isabelle

Tack snälla fru Anka för den fina guidningen och härliga bilder. Tycker du gjorde helt rätt som tog dig en Bailey´s ;)



Härligt Frida! Låter som ni njutit ordentligt.

Jag längtar tillbaka när jag ser era bilder.



Krya på dig. Kram!

2008-09-30 @ 22:23:48
URL: http://humleochdumle.se
Postat av: m a r i a

Åh, vilken bra reseberättelse!

=)

Kram!

2008-09-30 @ 23:53:55
URL: http://mariakoden.blogg.se/
Postat av: Kör-Anna

Finfint tjejen!

Tack för i söndags, du är världsbäst!

Kramar

2008-10-01 @ 00:21:31
Postat av: EVA

Jag tackar Fru Anka för den intressanta reseberättelsen !

Paris är verkligen en stad med MYCKET att se...

Vi var där -91 och hann se allt viktigt...men var så smarta att vi tog en guidad tur genom Louvren ! Och det var smart då det är så vansinnigt många konstverk där, så om man tittar på dem alla nån sekund så tar det flera år att gå igenom ändå !



Vi åkte tunnelbana "bort" och sen gick vi hem och hann se väldigt mycket...bara att sitta i nån park (på gräset fast man inte fick... ) och äta baguetter och dricka vin...romantiskt värre !



Hoppas lunchen smakade bra idag ! Jag hann med mina ärenden och var hemma några minuter innan dottern kom :)



***

KRAAAM EVA

2008-10-01 @ 17:20:38
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
Postat av: L I S A

Häärligt att läsa, hoppas du mår bättre i ryggen nu!

2008-10-01 @ 18:35:40
URL: http://lisasbibliotek.blogg.se/
Postat av: m a r i a

Frida, jag har en grej till dig på min blogg!

Varsågod!



Tack för ikväll!



Kram!

2008-10-02 @ 22:18:35
URL: http://mariakoden.blogg.se/
Postat av: m a r i a

Ser du bilden???????

Varsågod!

Retuscheradå allt.......

2008-10-02 @ 22:33:27
URL: http://mariakoden.blogg.se/
Postat av: SvBG

Härligt att läsa om er resa och se bilderna.

En sak funderar jag dock över: smakade även Fru Anka av... ankan...?

2008-10-03 @ 23:37:09
URL: http://www.svenbertilgrahn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback