Att laga eller inte laga: Det är frågan!

Morsning korsning!

Först dagens väderleksrapport. Det blåser.Massor. Vågade inte ta vagnen ner till närbutiken, utan tog bilen och körde de ca 100 metrarna (heter det så?) dit. Höjden av lathet kändes det som, men handling var nödvändigt så stoltheten fick kväsas i sin linda.

Väl där träffade jag på en annan mamma, som jag aldrig träffat  förut. Vi stod där lite villrådigt och valde blad puréerna till de små. Eller valde och valde. Utbudet för sexmånaders bestod av tre sorter så det blev en av varje. Nåja. Hon berättade i alla fall att för dem går det högst tre burkar i månaden ungefär. Hon gör nämligen pure själv. Hittills har jag varit lite motståndare till det då jag tycker det verkar krångligt, men hon fick det att låta så lätt. Ett kok räcker till ca 20 måltider, och det lät ju onekligen lockande.

Nu till grejen.

Jag och matlagning......

Det är egentligen först de senaste tre månaderna som jag aktivt har börjat laga mat. Innan dess var det P. som stod för det. Dels för att jag är rätt så dålig på det (brist på träning?) och dels för att jag har tyckt att det är så MÖRDANDE TRÅKIGT!. Nu har nåt hänt och jag har utökat mina tidigare pannkaka, koka pasta med stekt korv och göra chili con carnerepetoar med en massa nya grejer såsom Korv stroganoff, pajer, fisk i ugn, kyckling i ugn mm.
Jag har dock två stora problem.
1.Det där med att "höfta" Var är det för en j***la uttryck. Nä, tacka vet jag exakta angivelser som finns i kokböckerna!!!!
2.Kryddning. Hur jag än gör blir det smaklöst.....och jag gillar inte när det är för starkt...hopplös situation!

Nåja.

Om jag nu ska ge mig på att göra egen mat till A. så är det ju en fördel att kunna laga mat till sig själv först misstänker jag. Ska läsa på lite hur man gör puréer på ett smart sätt. Är det någon som har tips emottages det tacksam. Även tips på förvaring skulle sitta fint.

image68

Är deras dagar räknade?


 

Nu sover A så jag ska passa på att läsa litegranna!


 

Ha en fin måndag!


 


Kommentarer
Postat av: Thea

Ha,ha,ha ja höfta, vilket uttryck egentligen. Gillar inte heller såna beskrivningar. Gillar inte heller att laga mat så när de är så små köper jag pureér för jag tycker den konsistensen kan vara svår att fixa själv. Sen byter jag ut mot vanlig mosad/mixad mat så fort jag kan. Har börjat mixa lite själv till Lillasyster nu. Är ju lite skillnad när de kommer över 8 månader, då fixar de lite mer.
Lycka till!

Postat av: Liza

"Höfta", inte så lätt.. Men du har ju kommit långt i din matlagningsrepertoar!
Kram

2007-04-02 @ 17:06:39
URL: http://vardagslycka.blogg.se
Postat av: Karolina

Vad duktig du e som börjat laga mat, du har iaf nån att laga mat till. Jag gillar att laga mat å det är bara säga till om du vill ha recept på nåt, både enkelt, svårt, billigt, dyrt, vegetariskt eller vad som helst. Idag ska jag göra vegetarisk lasagne med tomater och spenat, mums!
ett hett tips är att kolla in www.arla.se där dom har massor med recept. testa tex "gratinerad köttfärspasta" eller "italiensk kycklingpasta".. mumsigt gott!

2007-04-02 @ 18:18:06
URL: http://kexxet.blogg.se/blogga
Postat av: saravillfara

Ja, tänk om mina barn hade haft en så´n där supermamma som lagar hemmagjord pure och mat till dom. Jag som inte ens äger en mixer :)

2007-04-02 @ 21:50:05
URL: http://saravillfara.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Kära flicka, misströsta inte för att matlagning inte är det roligaste i världen. Det är i n t e det roligaste i världen. Mina framtida barn (om jag några får, ja) kommer mest troligen svälta ihjäl med en mamma som jag. Jag ogillar att laga åt andra och tycker knappt om när jag själv måste laga. Jag kan inte "höfta", inte heller krydda och jag tycks aldrig lära mig recept, trots att det står exakt vad jag skall göra. Gosh, jag hoppas verkligen att mina framtida barn får en pappa som kan/vill laga mat.

By the way; får jag länka dig från min blogg, tro?

Ha det bra!

M.

2007-04-03 @ 09:57:04
URL: http://poseido.blogg.se
Postat av: Frida

Thea: Jag tror jag får vänta ett tag till....han kanske är för liten än tror jag.
Liza: Ja i jämförelse med hur det var :D
Karolina: Ska kolla vid tillfälle
Saravillfara: Ja, tänk de som har en sådan! Måste vara härligt!
Mimmi: Ja, vi får väl hoppas det för ev barn att någon kan laga mat! :D Och givet får du länka! :D

2007-04-03 @ 12:49:09
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback