Den förtappade generationen

Sitter i fikarummet på jobbet och pratar med några
kvinnor i femtioårsåldern och uppåt.
Det talar om svampplockning, olika sätt att torka dem och så vidare.
Jag lyssnar fascinerat.
Detta för att jag vet ju inte när jag tänker bli vuxen och börja med sånt.
En av dem hade sett en film eller dylikt som handlade om att en pest
tar livet av större delen av befolkningen och de som är kvar är "yngre"
det vill säga i min ålder. De överlever till en början genom att ta det som
behövs från affärer men det räcker inte hur länge som helst.
Från det kommer diskussionen att även om de funnit en ko så
hade ingen kunnat mjölka och så vidare.
Sen kommer de oförhappandes in på att rensa strömming, varpå
en av dem vänder sig mot mig och frågar om jag kan detta.

Blixtsnabbt hör jag mig själv svara:
Nä, jag är fiskallergiker.

När vi skrattat klart avlägsnar jag mig utan att avslöja lögnen.

Dags att lära sig ett och annat snart med andra ord.


Kommentarer
Postat av: SvBG

Absolut coolaste kommentaren!! :-D

Men visst är själva sakfrågan ett problem!

Postat av: Bokmalen

Ja, vi har faktiskt börjat med att lära oss en del som våra föräldrar kan. Tex sticka, vart man hittar svamp, vart det finns bär osv. Har insett att det är mycket kunskap som den äldre generationen har som vi måste försöka ta tillvara på den!!!

Härlig kommentar!!! ;)

Kramen, Maria

2009-09-18 @ 10:11:05
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Läna

Heja frida!

2009-09-18 @ 13:15:55
Postat av: EVA

Hahaha !

Jag plockar inte svamp ( känner nog igen kantareller...men inget annat, så det blir farligt ) och fisk...nä fy tusan ! De får maken rensa...väldigt äckligt och sen får man aldrig bort lukten heller...och mjölka en ko har jag aldrig gjort heller, men skulle nog klara det om det blev kris...

Men jag har klarat mig bra i 47 år...och lär klara mig ett tag till...utan :D !



Ha en härlig helg !

***

KRAAAM EVA

2009-09-18 @ 21:11:06
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback