Tankar

Jösses vad jag uppskattar saker som jag förr tog för givet.
Bara att kunna vara vid datorn är ju en ren och skär lyx nu.
Är rätt så spännande att skriva medan jag ligger så ni får ha överseende med ev stavfel..

Jag skulle ljuga om jag sa att det senaste två månaderna varit lätta.
Mest stolt är jag över att jag inte helt tappat förståndet.

Min förra graviditet var jättejoibbig. Fysiskt.
Illamående i fem månader följt av ordentliga foglossningar resten.

Denna graviditet har inneburit illamående i fem månader följt av blödningar och
vistelser på sjukhuset. Det är ännu jobbigare. Mentalt.
Fysiskt mår jag hyfsat förutom lite foglossningsbesvär.

Den enda trösten är att bebis mår bra- och har gjort det hela tiden.

De senaste två månadern har jag legat inne fem gånger. Jag tror det kommer bli fler innan snittet den tredje.

Jag har träffat otroligt mycket människor, både patienter och personal.
Av dessa alla har bara en (!) vaarit otrevlig. En läkare som saknade både tydlighet, var burdus och dessutom
oense med dennes kollegors bedömningar. Huvva!

Hon var dock bara en- och inte den jag ska minnas.
Vilken mödravård vi har i norrbotten måste jag säga.
Imponerande!

Det senaste som hänt är att jag blivit ordinerad innohepsprutor som motverkar blodproppar.
ÅNGEST kallar jag det.
Vad som händer?
Distriktsköterskan vid vårdcentralen kommer hem och ger mig den varje dag.
En sten föll från mitt bröst.
Att bara få en spruta är hemskt. Tanken på att måsta ta den själv kändes övermäktig.
LÄNGE LEVE SJUKVÅRDEN!

Jag har nedräkning nu.

Sonen har reaktioner såklart.
Många kramar och kärleksförklaringar. Så där i förbifarten.
Sen är det ju de  andra. Vill inte fara på dagis. Gömmer sig.
Trilskas. Men bara på morgonen innan skjutsen kommer.
Har förstått att det är för att han är rädd att jag är borta när han kommer hem.
Kom inte på det själv utan med hjälp av svågern och dagispersonalen.
Tur andra förstår när man själv är trög.

Det är så frustrerande att inte få göra nåt.
Kan inte ens skjutsa min son på dagis.
Får inte lyfta honom.
Maken sköter allt praktiskt hemma.
Vi får hjälp med skjuts till dagis och barnvakteri.
Utan de som ställer upp skulle det inte gå.

Och jag?
Jag ligger på soffan.
Eller i sängen.
Avbrott för ångestframkallande toalettbesök.
Är det lugnt?
Klarar jag mig denna gången?
Ands ut.
Eller får svaret nej, ringer Sunderbyn och måste åka in.
Kurvor, Ultraljud, kanyler. Nålar. Hemlängtan.


Längtar till bebis kommer till världen då en ny fas börjar!


Om du orkade läsa så tack för intresset.
Det var skönt att få ut lite känslor.


Frida

Kommentarer
Postat av: Linda Öberg

Ja du Frida, du e stark och du kommer att få igen allt slit som du har haft nu. Tänk dig när guldklimpen kommer och att du sedan får hålla om båda barnen och bara gosa med dem... Stor kram på dig!

Postat av: Soffan

Kämpa på du tappra kvinna! Att vara gravid är tungt nog även utan psykisk påfrestan. Det du går igenom förtjänar tapperhetsmedalj!

Heja!

2010-04-08 @ 09:17:22
URL: http://www.ssomisaker.blogspot.com
Postat av: Linn och Felicia

åh Frida, du gör det oerhört bra vännen! T'nker på dig ofta, hoppas det är lugnt nu dessa 20-tal dagar innan bebisen kommer...åjåj, snart är det över och ni har fått er skatt!



kramar i massor/Linn

2010-04-08 @ 09:42:34
URL: http://linndahlback.blogg.se/
Postat av: Isabelle

En sån perfekt present du fått! Det är ett perfekt sällskap där i sängen ju som får dagarna att bli mindre långtråkiga kanske.



Vilken hjälte du är! Heja, heja. Tänk att du fixat det så här långt och nu ser du nästan mållinjen. Du är en fantastisk supermamma till båda dina barn.

Stor kram!

2010-04-08 @ 10:03:52
URL: http://isabloggar.se
Postat av: Anonym

Jag förstår precis alla känslor som du går igenom..verkligen Frida..jag vet hur otroligt känslomässigt jobbigt det är att bara ligga och inte kunna göra någonting! Men du gör det bra, för vad skulle man annars göra? Bryta ihop? Det skulle ju inte förändra någonting alls...En tröst är ju att du snabbt kommer att glömma allt detta jobbiga när du väl får din guldklimp i famnen!! Tänker på dig! Många kramar!!!

2010-04-08 @ 10:30:12
Postat av: Lina

Du är snart framme vid målet. Jag vet att du klarar det. Se ljuspunkterna och försök njut av att du snart har din älskling i din famn. Håller tummarna.

Kram Lina

2010-04-08 @ 11:34:43
URL: http://www.kattnosar.se
Postat av: Cissi

Du gör det så sjukt bra!! Du är otroligt duktig! Och snart kommer den lille =)



Många kramar!!!

2010-04-08 @ 14:41:38
URL: http://lillohman.blogg.se/
Postat av: Maria

Heja Frida! Och heja dina nära och kära som finns för dig! Tänk, nu är det mindre än en månad kvar innan bebisen kommer och soffliggandet är över. Hurra!

2010-04-08 @ 15:22:32
URL: http://maria-75.blogspot.com/
Postat av: Bokmalen

Håller med alla föregående. Du gör ju en supertapper gärning!!! Å, vilken make du har som kommer med en bärbar dator!! ;) Själv har jag en å den räddade mig när jag hade problem m ryggen.

Tänker på dig!!

Kramen, Maria

2010-04-08 @ 18:53:38
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Karolina

tänker på dig vännen! Du kämpar på jätte-bra, snart kommer belöningen. Hade gärna varit där och hjälpt dig med alla bestyr. Usch vad det ska vara så påfrestande att vara gravid. Kram Kram!

2010-04-09 @ 06:24:45
URL: http://kexxet.blogg.se/blogga
Postat av: Anna

Jag tänker på dig! Kram Anna

2010-04-09 @ 18:35:29
URL: http://tomteboanna.blogg.se/
Postat av: EVA

Eftersom jag vet hur det är att ligga inne en STOOOR del av graviditeten ( låg lääänge och ofta då jag väntade Cissi och Tomme bara var en bebis...)så vet jag ju också att då väl den lill* har kommit...så glömmer man ju liksom allt elände !!!

Man har ju ut nåt underbart av det...



***



KRAAAM EVA



:)

2010-04-09 @ 19:33:01
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
Postat av: Lisa

Kram på er,allihopa fina Frida, tänker på dej/kram Lisa

2010-04-10 @ 13:27:41
URL: http://lisasbibliotek.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback