Väntan var över.

Jag vill börja med att säga tack.
Tack för all stöttning jag fått under dessa månader
Som jag väntade på lillkillen och när han äntligen kom
var jag inte beredd. Konstigt det där.

Många har frågat vad som hände, så jag väljer att skriva det här.
Ganska oredigerat.

Om du är kräsen ska du hoppa över närmaste stycket.
Bara så du vet.
För så här var det:

Det var sent onsdagkväll.
Jag hade fått besked att maken hade bordat flyget mot Sverige,
bloggat lite och bestämde mig för att gå och lägga mig i sängen
för att lösa korsord. När jag släckt lampam känner jag att något är fel.
Jag ställer mig upp och i samma sekund blöder jag igenom allt jag har¨
på mig. Tar mig till toaletten och bloder rinner bara ur mig oupphörligen.
Inser jag måste ringa efter hjälp, grabbar en handduk för att hindra allt från
att rinna över golvet och tar mig till sovrummet igen där telefonen
ligger. Åter vänder till toaletten.
Ringer förlossning och blir beodrad att ringa ambulans.
Ringer mamma.
Ringer svärmor.
Ringer ambulansen.
Har ågren över att jag är naken. Tänk om ambulanspersonalen är män.
Plus att dörren är låst.
Går och låser upp dörren. Hämtar en tröja.
Har blivit tillsagd att ligga ner på golvet vilket jag gör.
Mamma hinner hit först.
Sen blir allt ganska lugnt.
Får åka plingplongtaxi till plåsterhuset.
Mamma kör efter i egen bil. Blir stannad av polisen i rutinmässig nykterhetskontroll,
varpå mamma deklarerar att hon inte har tid med det.
Polisen får något stressat över sig och skyndar sig. Med orden "Kör försiktigt" och inte
"kör sakta" släpps hon iväg.

På förlossningen står fem personer och väntar på mig.
Alla bekantingar efter mina otaliga turer.
De försöker sätta kanyl och lyckas komma åt benet i handen.
Jag blir arg.
Mamma kommer och det börjar övervaka mig och bebis med CTG.
Blödningen har avtagit i styrka, men jag har lite sammandragningar.
Får Bricanyl för att stoppa dem.
Inget har på allvar kört igång.
Makens plan landar i Sverige och han möts av meddelande om vad
som hänt. Inget att göra för honom annat än att avvakta.

På morgonen vid halv sju görs ett ultraljud.
I efterhand har jag fått veta att de kanske hade kunnat avvakta,
men de gjorde bedömningen att eftersom de hade ett barn i bra storlek,
en mamma som var ganska stabil men som åkt in med ett antal blödningar
under senaste månaderna så skulle de plocka ut honom samma dag.
Avgörande hade varit med tanke på mig. Mentalt alltså.
Hur fantastiskt medmänskligt är inte det?
Jag hade aldrig orkat med en endaste blödning till om jag säger så.

Tillbaka på rummet ringer jag maken och berättar att vi ska bli¨
föräldrar under dagen. Han ska till att borda planet. Tror han.
Om de släpper iväg några plan det vill säga.
Hinner lägga på.
Då kommer de in.
Om 45 minuter ska han vara ute säger de så jag ska förberedas.
Ringer maken och berättar att han kommer att missa det hela.

Anledningen till att de blev så bråttom hade inget med mig eller bebis
att göra heller. OP ville klämma in mig först när jag ändå skulle
"förstöra" hela dagens operationsplanering.

Jag får ågren över bedövningen.
Vill sövas.
Får vänta en halvtimme i salen på narkosläkaren.
Han råder mig att ta ryggbedövningen.
Jag gråter.
Han kollar på min rygg.
Kan inte garantera att det ska ta lätt.
Blir sövd.
Mamma får således inte följa med på OP.

08:57 föds vår son. 2960 g tung. 48 lång.
Skrek massor fick jag veta.
Maken är då i luften. På väg med enda planet som gick den
dagen mellan Stockholm och Luleå.

Sonen tas om hand av personalen och mormor finns där.
Känns jätteskönt att veta att han aldrig var ensam.
När maken dyker upp måste hon dock gå eftersom sonen är
inlagd på IVA. Själv dyker jag inte upp förrän tre.
Kan nöja mig med att säga att jag var hög på smärstillande, och
tur var väl det. Trodde aldrig jag skulle kunna gå igen. Någonsin.

Han har lite svårt att andas så han är uppkopplad i en Cepapp (stavning).
Slangar överallt.
Men han är stark killen och han är aldrig illa ute.

Vi bestämmer att maken ska sova hemma den natten.
Äldre sonen har saknat honom så mycket.
Tyvärr får maken konstiga utslag efter någon dag och får antibiotika, men
det vet inte vad det är. Han kan inte hälsa på  på avdelningen. Han skickar syrran
att muntra upp mig. Det hjälpte. Förutom att de var den där "tredje dagen" och
jag grät för allt!
En dag till går.
Jag repar mig.
För flytta till IVA i eget rum på söndagen. Personalen där måste
vara änglar hela bunten. Kunniga, medmänskliga och hela stället
är familjärt. Helt fantastiskt!

Sonen repar sig extremt mycket och väljer själv bort andningshjälpen
på söndagen. Maken och äldre sonen kommer upp och vi hänger i fiket.
Underbart härligt.Men så stoooooor A blev helt plötsligt!


Sonden åker under natten mot måndagen. Lillen drar ur den själv.

Igår kom överraskningen.
Vi får permission.
Det är ofantligt skönt att vara hemma!
Äter bara lillen som han ska, vilket han gjort hittills, så blir vi formellt
utskrivna imorgon efter kontroll Känns härligt!

Jag brukar inte lägga ut bilder på barn här.
Men eftersom lillen är så liten gör jag ett undantag.

Dessutom tycker jag ni förtjänat det efter all stöttning.



Konstigt att man kan få världens vackraste barn- igen!


Kommentarer
Postat av: Madde

Herregud vilken berättelse. Du har gjort ett bra jobb Frida som har klarat dig igenom dessa månader. Och vilken underbar liten kille ni fick! :) Stora kramar från oss alla!

Postat av: Lina

Oj vad det tåras i mina ögon. Vilket litet mirakel ni fått.

Syns förhoppningsvis snart på kören :)

Kram

Lina

2010-04-28 @ 11:01:06
Postat av: Malin B

Här kommer "Tant Malin" med en stor gratulationskram!!!

Blir så rörd över din berättelse.

Det är så fantastiskt och speciellt varje gång en liten människa kommer till världen.

Att få världens vackraste barn flera gånger är en av de skönaste känslor som finns.



(Jag brukar "hälsa på" i din mammas blogg och swischade hit av ren nyfikenhet, jag erkänner! ;) )

2010-04-28 @ 12:58:19
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Cissi

Wow, vilken berättelse! Shit, jag sitter här och tåras!! Du är bäst!



Hoppas vi snart kan träffas!! Men ta hand om er och njut och mys som f'n!



Kraaaaaam!

2010-04-28 @ 13:15:43
URL: http://lillohman.blogg.se/
Postat av: Jennie

Å vilken rörande men ändå fantastisk berättelse. Så skönt att det gick bra för er. Kramar från mig

2010-04-28 @ 13:22:16
URL: http://livetmedmelker.blogspot.com
Postat av: LenaJL

Jahapp. Jag hann läsa tre rader. Sen har jag gråtit hela vägen genom inlägget. Och jag som ska på dagis och hämta alma om en stund.. Ser väl nog svullen ut som det är... ;) Åja. Grattis igen, och tack för historien! Nu har du rott i land! kraam!

2010-04-28 @ 14:27:40
Postat av: Maria Toiviainen

Grattis till er son! Gud var stark du varit, har ju hängt med lite på Facebook i händelseförloppet. Oh, tårarna sprutar efter detta inlägg!

2010-04-28 @ 14:39:37
URL: http://lose.blogg.se/
Postat av: EVA

Åhhhh vad fint du skriver vännen ! Och jag tänka mig att mamma blev liiite stressad...hihi !



Och vilken supersötnos ni fått !!! GRATTIS igen till HEEELA familjen !!!



***

KRAAAM EVA



:)

2010-04-28 @ 14:48:22
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
Postat av: Kör-Anna

Fan vad du är grym! Mys loss nu!

Kramar

2010-04-28 @ 15:42:13
Postat av: Camilla Lindberg

Hej vännen!

Sitter här med tårarna rinnande trots att du redan beskrivit händelseförloppet för mig tidigare. Hoppas ni blir utskrivna idag, för hur underbart proffesionella och medmänskliga dem än är på 56an så vill man ju bara hemma. Och speciellt med tanke på att ni har underbara A som väntar otåligt på er hemmavid.



Massor med kramar till hela familjen från oss

2010-04-28 @ 15:53:24
Postat av: Iris

Grattis till lillkillen, och starkt jobbat!



kram /iris

2010-04-28 @ 16:46:51
URL: http://inredningskaos.blogspot.com
Postat av: Cissi Föräldragrupp

Guuud så fantastiskt!! Både barnet, historien och hela grejen med fin personal och omänskligt starka små bebisar!!! Jag grinar ihjäl mig!!! GRATTIS igen och BRA JOBBAT!

2010-04-28 @ 16:51:26
Postat av: Cissi

Håller ALLA tummarna!! =)

2010-04-28 @ 16:57:23
URL: http://lillohman.blogg.se/
Postat av: Mats

Du är bäst, näst efter mig alltså :-)

2010-04-28 @ 17:24:53
Postat av: Soffan

Jaha... då sitter man här i en liten pöl av tårar då :-). Trots omständigheterna så låter din berättelse väldigt fridfull. Bra jobbat!!! Njut nu!

2010-04-28 @ 18:15:49
URL: http://www.ssomisaker.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Stort grattis än en gång till er alla !! Massor av kramar.

2010-04-28 @ 18:23:41
Postat av: Bokmalen

Helt otroligt vad du klarar av!!! ;) Blir väldigt berörd å även jag har tårar i ögonen. Vad fin han är!!! Är så glad för er skull att allt gick bra till slut å tänk vilken prestation du gjort som klarat så länge i "bedrest" å sen en sån förlossning.

Skickar en stor, stor Kram, Maria

2010-04-28 @ 18:48:11
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Anna

Tack för att du delade med dig av din berättelse. Du är stark! Lillkillen är så fin. Kram på er

2010-04-28 @ 21:44:21
URL: http://tomteboanna.blogg.se/
Postat av: Hem ljuva hem helena

Fantastisk berättelse! (Har även hört stora delar av den genom lillens stolta morföräldrar)! (-:

Härligt att ni mår bra allihopa, STORKRRRRAM!

2010-04-29 @ 22:11:52
URL: http://www.hemljuvahem-helena.blogspot.com
Postat av: Sara

Jag blir så rörd och tårar börjar rinna! Vilken resa ni gjort och nu är han här eran kille! =) Kram

2010-04-30 @ 09:16:36
URL: http://sh.blogg.se/
Postat av: Nadia

Jag blir rörd när jag läser! Vilken krigare du är. :) Grattis till att allt ändå gick, trots omständigheterna. KRAM!

2010-05-02 @ 21:04:23
URL: http://nadiahill.blogg.se/
Postat av: Rättviks Anna

Wow wow. Har inte läst mail förrän nu. Otrolig historia. Så fin liten son ni fått. Jättesöt. Bra kämpat gumman. Det här är något som ni sent kommer glömma.Tänk så kul att få berätta till barnbarnen om bra många år....smile......stort grattis från alla oss

2010-05-06 @ 21:51:59
Postat av: Karin Rosa maränger

Hej Frida! Var ett tag sen jag var inne och kikade här nu eftersom jag är så väldigt lite i cybern numera känns det som...iaf STORT GRATTIS!!!! till er lilla A. Så fin han är, men en sån tramatisk förlossning, stackars din man som inte fick vara med och stackars dig som inte fick ha honom där. Så fint att läsa att ni mår bra iaf och att allt ändå gick bra!



GRATTIS GRATTIS!

2010-05-06 @ 22:21:33
URL: http://rosamaranger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback