Frågor kring bloggande

I senaste reklamuskicket från blogg.se så tipsade de om denna lista.
Varför inte tänkte jag så här kommer frågor och svar:

1 - Hur länge har du bloggat?
Jag postade mitt första blogginlägg 21 februari 2007 så jag har hållit på i
nästan fyra år.


2 - Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv
 började blogga?
Det var väl ungefär då min mamma (av alla människor) introducerade mig för
bloggvärlden. Jag visste knappt att den fanns innan dess. Sen började jag
tjuvläsa en del bloggar, och de handlade då främst om inredning. 


3 - Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
De var några stycken som stod ut, men Mariakodens blogg
blev snabbt en STOR favorit.


4 - Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i
efterhand läser dem?
Mitt första inlägg handlade om Lilltoan. Behöver jag egentligen säga någonting
mer? ;-) Kanske inte några Pulitzervarnlig om jag säger så. Inte ens i närheten....


5 - Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Jag använder mig av Bloglovin för att det är smidigt. Har där ca 65 bloggar
jag följer, men då tillkommer en handfull lösenordsskyddade utöver detta.


6 - Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
En överväldigande majoritet är dagboksbloggar, men visst finns det en och annan
politisk blogg också. Dock är jag inte intresserad av varken teknikbloggar eller
modebloggar....Inredningsbloggar kan jag dock tycka är roligt i lämpliga doser.


7- Nämn en bloggare (obs:länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Nadias blogg. Hon skriver verkligen om allt, inga krusiduller här inte.
Det är uppfriskande på nåt sätt tycker jag.


8- Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Nu blev det svårt. Någon bloggare som verkar väldigt lik mig?
Är det förmätet av mig att skriva att jag inte kommer på någon?
Det känns som jag spretar åt alla håll och kanter vilket gör utgör en försvårande omständighet.


9 - Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Maken bryr sig inte ett skvatt om att jag skriver, eller vad jag skriver om.
För honom gör det förmodligen varken från eller till om jag skulle blogga eller ej.
Läser den gör han sällan.

Men övriga verkar tycka det är roligt att läsa det jag skriver i allafall.


10 - Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Ja. Dock var jag själv fundersam där ett tag. Om ni hängt med så kanske ni minns
att jag skrev för ett tag sen att jag trodde jag var roligare i skrift än i
verkligheten, men då fick jag mothugg. Tydligen är jag även rolig i verkligheten.
*pustar ut*


11 - Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg,
eller tänjs den gränsen hela tiden?
Från början var jag extremt hemlig (eller försökte vara i allafall), men sen insåg
jag att anonymiteten var en illusion för många listade ju ut vem jag var i allafall.
Dock bestämde jag mig från dag ett att aldrig publicera varken namn, eller bild,
på mina barn och inte heller skriva ut Makens namn.
Det kommer jag fortsätta hålla även om en del av mig kan tycka
det är trist att ni inte får se mina fina killar.

Jag har dock mina skäl till att det valt att göra så.


12 - Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Mitt arbete ( har ju ingen fast tjänst, men ändå). Eftersom jag är socionom så må
arbetsplatserna variera, men gemensamt är att stark sekretess råder. Därför
är det en sak jag aldrig har bloggat om- eller kommer att blogga om.


13 - I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Om jag bloggade bara för bekräftelse skulle jag lagt ner för länge sen.
Responsen jag får är välkommen och jag uppskattar varenda gång någon
tar sig tid att skriva någonting kring det jag skriver om.
Dock vet jag själv att det inte är alltid man vill/kan/ids kommentera.

Jag kan ibland bli förundrad över att mellan 70 och 100 personer varje dag
kikar in hos mig. HOS MIG! Det vet jag är småpotatis i den här världen,
men det är väl inte fler som upptäckt hur jäkla bra jag är helt enkelt...
*skrattar och nickar lite*


14 - Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Absolut. 


15 - Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Jajamänsan! Det är fantastiskt härligt att det har skett. Dock gör ju
geografiska avstånd att man inte kan träffa en del som man gärna skulle vilja träffa.


16 - Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Ja.


17 - Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig
i kommentarer eller i andra bloggar?
Nej, det har aldrig hänt. För det är ingen som skrivit någonting elakt än.
Enda gången jag blivit illa berörd var då min blogg blev kapad alldeles i början
av mitt bloggande. Då var det extremt nära jag la av för jag blev så
fruktansvärt kränkt!


18 - Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Nej. Jag står för allt jag skrivit i min blogg, och det skulle aldrig falla mig in att
skriva någonting dumt till någon annan. 


19 - Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Det känns inte som jag ser några nackdelar för mig personligen.
Jag har satt mina regler och håller mig till dem.


20 - Tror du att du fortfarande bloggar om två år?
Det är jag faktiskt övertygad om.


21 - Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Näpp, det tänker jag inte göra. Alla som vill får göra det, men ni
får gärna länka då ni gjort det så jag får läsa.


Psst....

Orkade du läsa ända hit så kan du får en bonus.
Tydligen är frågestunder i ropet har jag sett.
Ni vet ju att jag är trendkänslig så nu har du
chansen att ställa den där frågan du suttit och
funderat över.


/Frida


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ang pungt...sorry, punkt 3 menar jag....: I love you!!



M koden!

2010-11-18 @ 15:49:54
Postat av: Nadia

Haha tack Frida! Kul om jag är uppfriskande! :D



Kram kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback