När det händer gör det ont!

Det finns saker i varje förhållande som man träter om.
Sånt där som egentligen är en petitess i det stora hela,men man
stör sig på det ändå. Ibland av helt legitima skäl ska det visa sig.

En sån sak är bestickens placering i diskmaskinen.
Jag vill att alla bestick ska vara nedåt för det känns fräschare när
man plockar ur dem. Dessutom är grillbesticksknivarna livsfarliga.

Maken vill att alla besticken ska vara med skaftet nedåt, för att
han har fått för sig att de annars sticker ner i hålen på korgen
och i sedan stoppar armen som snurrar runt.

Kompromissen jag föreslagit är då knivar med eggen nedåt,
och gafflar med handtaget nedåt. Känns väl fair?

Idag när jag plockade ur diskmaskinen efter gårdagens härliga
grillmiddag hände det. Grillbestickskniv rätt i handen.
Det gör förbaskat ont och blödde länge.

Mitt krav blir nu, knivar nedåt, annars plockar jag aldrig mer
ut ur en diskmaskin. Det känns som ett rimligt, och inte alls
överdrivet, krav tycker jag. Speciellt inte eftersom det är den
andra arbetsskadan på mycket kort tid.....

Säkerheten måste väl ändå komma först?




Kommentarer
Postat av: SvBG

Men Frida, det är ju inte konstigt att du gör dig illa. Det heter ju beSTICK...

Postat av: Putte

Förstår inte varför du alltid måste banka handen mot bestickshållaren innan du tömmer den ?

Är det för att kolla om det finns några vassa knivar ?

Sorry !!

2011-05-22 @ 11:05:44
Postat av: Fru Lejon

Ja... Maken kan ju ta hand om disken i framtiden. Fast det är kanske inte aktuellt..? Järnhandskar a la medeltid är annars att rekommendera.

2011-05-22 @ 11:26:53
Postat av: Jan D

Jag brukar ha som standard att alltid titta vart jag stoppar min hand, men jag kanske är udda? Känner bara att det är lite obehagligt att vifta iväg med den på måfå :P

2011-05-22 @ 12:54:37
Postat av: Frida

SVBG: Ouch!



Putte: DET SKA INTE FINNAS NÅGRA VASSA KNIVAR ATT STICKA SIG PÅ JU! Men jag godtar din ursäkt!



Fru Lejon: Jag tror han skulle vägra också, och StorA känns inte heller som en kandidat. Får väl beställa sådana där järnhandskar helt enkelt. Fast lättast är ju om Maken bara gör som han är tillsagd..... ;-)

Jan D: I en kontrollerad hemmamiljö bör man kunna svänga lite hur som helst utan konsekvens tycker jag!

2011-05-22 @ 19:09:08
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se/
Postat av: ♥ EVA ♥

Handtagen på besticken ska alltid peka uppåt !!! Allt enligt svensk standard...hihi !



Så du min vän har helt rätt...såklart :)



♥ ♥ ♥

KRAAAM EVA

2011-05-22 @ 21:22:42
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
Postat av: Frida

Eva: Word! Känns skönt att få bekräftat det jag redan visste :-) Tack för stödet! Kram!

2011-05-22 @ 23:23:53
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se/
Postat av: Malin B

Låt maken plocka både in och ut så är saken "biff". ;)

Men du, först kommer jag och blåser på det onda.



Nu när jag köpte ny diskmaskin så fanns det faktiskt en instruktion om hur besticken skulle placeras men jag ska inte komma här och spela "besserwisser" och tala om hur de SKA vara.

(Speciellt inte nu när jag inte är på samma linje som dig. Fniss!)

2011-05-23 @ 22:19:51
URL: http://malinbs.blogg.se/
Postat av: Frida

Malin B: Njaaa...tror inte han ställer upp på det faktiskt, men tack för blåsningen :)



Stod det nåt i den där beskrivningen om jättevassa grillbestick undrar jag i mitt stilla sinne?

2011-05-24 @ 11:31:21
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se/
Postat av: Maggan

Vi har haft besticken med handtag uppåt och har än inte lyckats paja någon bestickkorg i diskmaskinen...efter 24 år (fast jag är inte säker på att vi haft diskmaskin så länge).... PS det var min käre make som bestämde att handtagen skulle vara uppåt av hygieniska skäl (eller bara för att han är lat och det går fortare:-)

2011-05-26 @ 22:22:36
Postat av: Frida

Maggan: Jag ska delge Maken om utfallet från er empiriska studie! :)

2011-05-27 @ 11:43:36
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback