Gör din röst hörd!

Jag blir så vansinnigt arg när jag ser att det finns de markerat alternativet
"jag bryr mig inte" den lokala tidningens nätundersökning på frågan
vem man tror vinner årets riksdagsval.

Hur kan man inte göra det?

Inte bry sig?

Har också hört människor som deklarerar att det inte ska rösta för
att inget alternativ "passar dem" eller "att de vill markera sitt missnöje".

Detta är i min bok ren idioti.

Har du läst på vad som sägs?
Förstått vad som sägs?
Sett på helheten?
Vilken grundsyn har du?
Inte bara sett din egen vardag utan dina medmänniskors?
Vad tycker du är det bästa för Sverige och dess befolkning?



Hittar du inget alternativ som passar dig helt, ta det som passar bättre.

Det är ju ingen hemlighet var min röst ligger.

Jag röstar på dem som inte felaktigt kallar försäkringar för bidrag.
Jag röstar på dem som hellre ser att människor aktiveras istället
för passiviseras.
Jag röstar för dem som inte straffar arbetslöshet och sjukdom
med sämre försäkringsersättningar och utslagning.
Jag röstar på dem som tror på människor och inte pengar.
Jag röstar på dem som vill göra det bättre för pensionärerna,
som just nu tvingas skatta bort för mycket av sin uppskjutna inkomst.
Jag röstar på dem som ämnar ge alla a-kassor samma avgift.


Du kanske inte håller med.


Du kanske inte tror på ett samhälle där vi bryr oss om varandra,
stöttar varandra och hjälps åt.

Men det gör jag.

För mig finns det därmed bara ett alternativ och min
röst faller på de rödgröna i allmänhet och
Socialdemokraterna i synnerhet.








Och säg inte till mig att du inte tänker rösta alls.

Kommentarer
Postat av: Jea.

Snyggt rutet Frida! När får vi se en Lundström på valsedlarna? :-))

2010-08-23 @ 12:54:49
Postat av: Victoria

SOM jag har försökt säga det till dem som röstar i sakfrågor och till dem som inte tror sig vara nog kunniga för att rösta: Det tar inte lång stund att läsa på om de tre stora politiska ideologierna och när man väl gjort det, ja då är det inte särskilt svårt att känna vartåt det lutar, var man har sitt hjärta... Det farligaste är att man slutar rösta, av missnöje, eller att man bara röstar för enskilda sakfrågors skull.



Jag måste medge att alliansregeringen gett mig lite mer pengar att leva av. Varför? För att jag råkar ha ett jobb. Men min ekonomiska lycka (ja, lycka var kanske att ta i. Ganska ordentligt.) ska inte bekostas av att andra får lida, så jag avstår gärna mina extrakronor om vi kan få tillbaka de sociala FÖRSÄKRINGAR som vi en gång hade...



Heja rött, heja rött!

Postat av: Nadia

Väl skrivet!

Jag håller med. Personligen så har jag verkligen väldigt svårt att bestämma mig för vad jag ska rösta på då det faktiskt är så att varenda parti har något som absolut INTE tilltalar mig, och varenda parti har något som faktiskt tilltalar mig. Men då är det det där med att se helheten helt enkelt och sedan så kan man säga att jag iaf har två olika sätt att "rösta efter". Om jag röstar för MIG just nu, eller om jag röstar för MIG ur ett helt livsperspektiv och då kommer även mina medmänniskor in. Att enbart tänka på mig själv och vad som gynnar mig mest i nuläget känns inte ok längre så förmodligen kommer jag rösta rödgrönt då det ur "hela livet" perspektivet är det enda rätta för mig samt det jag tror är bäst för alla andra också. Dock vet jag inte riktigt vilket av partierna det blir men rösta ska jag! Måste bara bestämma mig. :)

2010-08-23 @ 13:19:19
URL: http://nadiahill.blogg.se/
Postat av: Frida

Jea: Det vet man aldrig!

Victoria: Vi som familj har också fått mer i plånboken eftersom Maken tjänar så bra. Jag personligen har förlorat då jag hunnit med att vara på arbetslös och sjukskriven under denna mandatperioden, men eftersom jag tjänar mindre i vanliga fall så blir totalsumman ändå plus.

Nadia: Tack ska du ha! Det kom då från hjärtat det jag uttrycker. Låter klokt att se på helheten!

2010-08-23 @ 14:11:34
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se/
Postat av: EVA

Håller helt med ! Bry sig gör väl alla...eller ?



Och ids man inte engagera sig i alla frågor kan man väl kika på det som man just nu anser viktigt...tar inte lång tid att kolla upp tack vare alla valsajter som finns just nu...



Sen tycker jag att "markera" sitt missnöje genom att inte rösta är ju helt fel ! Ingen vet väl vad man markerar då...lathet eller...?



***

RÖDA KRAAAMAR från EVA

2010-08-23 @ 15:00:55
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
Postat av: Bokmalen

Jag tycker som du! Rösta ska man göra, det är en medborgerlig plikt om inte annat.

Själv står jag nånstans mitt emellan. Tycker att typ alla partier har bra delar MEN jag lixom inte "råd" att rösta annat än röd/grönt å då blir det nog rött!?? Har inte riktigt bestämt mig än... Eftersom jag varit sjukskriven jag med under denna mandatperiod så har jag sett å känt av konsekvenserna av den blåa politiken = inge kul alls!!

Men ja, om man jobbar, tjänar bra så förstår jag om man röstar blått. Bara det att dom inte tänker på att dom oxå kan bli drabbad av arbetslöshet å sjukdom nångång...

StorKramen, Maria

2010-08-23 @ 17:25:12
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Frida

Eva: Tydligen gör alla inte det, och det är det som gör mig förbannad. Håller dock med, lathet är det enda man visar om man inte röstar alls...



Maria: Exakt så är det! Så länge man har jobb och är frisk så är det ju kanoners att rösta blått (om man bara tänker på sig själv), men det är bäst de ser till att aldrig behöva nyttja någon försäkring under mandatperioden...

2010-08-24 @ 19:00:35
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback