Vad får man skriva egentligen?

Vad får man skriva offentligt egentligen?
 
Det är tanken som snurrat i mitt huvud den senaste tiden.
För jag har, är och är, fortfarande glasklar i min uppfattning om vad som är okej.
I min värld är det att jag får skriva allt som inte bryter mot lagen.
 
Är jag ensam i min uppfattning om detta?
 
Ska man bara få skriva sånt som är bra?
När man mår bra?
Får man bara skriva om sig själv?
Får man skriva om andra?
 
Om man skriver om andra, får man bara skriva när man upplever att någon gör
någonting rätt och bra, men aldrig när man upplever att någon gör motsatsen?
 
Man kan bli oerhört utsatt på nätet. Det som läggs ut där sägs bli kvar för evigt.
Det sagda ordet anser jag också blir kvar för evigt. De kilar sig in och blir kvar.
De kan innehålla beröm, men också klander.
Sånt får vi alla stå ut med varje dag i större eller mindre doser.
 
Varför anses det vara värre när det är nedskrivet?
Eller gör det det? Anses värre alltså?
 
Känns det mer trovärdigt om det är nedskrivet?
För det förstår väl varje sund människa att källkritik behöver man alltid.
Men det betyder heller inte att det som är skrivet alltid är fel.
Det är bara en sida av någonting.
Min sida av någonting.
Ska jag då hålla den i tysthet för mig själv?
 
Vad tycker du?
Vad får man skriva offentligt egentligen?
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Annika

Jag tycker att man får skriva precis vad man vill - bara man tänker efter INNAN man skriver, så länge man inte kränker någon och att man står för det man skrivit. Jag tycker också att man kan skriva BÅDE när man mår bra och när man mår dåligt. Tyvärr är det många på FB som gärna vill bestämma vad andra ska skriva om, fast jag anser att var och en skriver precis vad de vill på sin egen sida.
Kram!

Svar: Tack för dina tankar!
fridasfunderingar.blogg.se

Postat av: Madde

Jag håller med föregående talare om att man får skriva precs vad man vill! Om man tänker efter före och att man inte hänger ut någon om man inte har frågat personen i fråga först.
Men alla har rätt att prata och skriva vad som tycker och känner. :)

Kramar till dig!

Svar: Tack för dina tankar! Kram
fridasfunderingar.blogg.se

2012-07-16 @ 14:27:32
URL: http://maddelindstrom.blogg.se
Postat av: Malin B

På sina privata sidor måste man väl ändå få skriva vad man vill - men också stå för det!
Ibland känns det som om de flesta bara skriver "hallelulja-hos-oss-är-det-så-himla-bra-grejer". Så visar upp bilder på ett kliniskt rent hem. ;)
Dock tycker jag att man aldrig på något vis i världen ska såra någon.

Svar: Tack för dina tankar (och ja, många verkar bara visa upp de "goda sidorna")
fridasfunderingar.blogg.se

2012-07-16 @ 19:13:55
URL: http://malinbs.blogg.se
Postat av: Liza

Jag tycker också att man ska få skriva precis vad man vill så länge man inte kränker någon annan. Vad jag skriver om mig själv beror ju på hur mycket jag vill lämna ut av mitt liv.
Många kloka kommentarer här...

Svar: Tack för dina tankar, och ja, många kloka kommentarer.
fridasfunderingar.blogg.se

2012-07-16 @ 21:44:49
URL: http://vardagslycka.blogg.se
Postat av: EVA

På min blogg skriver jag precis vad jag vill...utan kränkningar och mobbing såklart !

Fick ju en kommentar av en irriterad följare i vintras då jag skrev breven från Neo till mor och far som var i Italien. Hon tyckte att det var totalt ointressant vad han hade gjort och inte gjort...och hotade med att sluta hälsa på hos mig...dumskallen !
Såna följare vill man ju inte ha...

Huvudsaken man kan stå för det man skrivit...

♥ ♥ ♥
KRAAAM EVA

Svar: Nä, sådana läsare vill man verkligen inte ha. Tack för dina tankar.Kram!
fridasfunderingar.blogg.se

2012-07-16 @ 21:49:07
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback