Försöker bringa ordning i kaoset

EM i fotboll har dragit igång till min förtjusning och Makens sorg.

Han tvingas dock titta på matcher med mig (ibland). Danmark vs Holland spelades då Maken tar till orda.

Han undrar helt sonika varför inte lagens matchställ (min översättning då han omtalade dem som "kläder") inte är detsamma som nationernas flagga.

Jag förklarar tvärsäkert att det visst är så. Danmark har vitt med röda siffror för de är bortalag och således inte kan har sina röda tröjor.
Holland spelar traditionsenlig i sina orangea tröjor.

Sen känns nåt fel och jag gör naturligtvis det enda rätta.

Jag googlar.

Hittar Hollands flagga.

Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska säga.

Var kommer det orangea med i bilden?
Och varför är det så svårt att stava orange rätt?

Det kan man också fundera över en regnig söndagsmorgon.


Bild via googlesök


Kommentarer
Postat av: Micke

Hollands flagga var tidigare orange/vit/blå.

2012-06-10 @ 09:55:10
Postat av: Maken

Orange stavas likadant oavsett mängden orange.



En orange banan.

Flera orange bananer,

2012-06-10 @ 12:16:18
Postat av: Frida

Micke: Varför ändrade de till röd?



Maken: Orangea är tydligen också en godkänd stavning i plural. Jag googlade det också.... :D

Postat av: Frida

För övrigt är väl bananer gula?

2012-06-10 @ 12:53:14
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se/
Postat av: Annika

Bananer är absolut gula. Här kan du läsa om flaggans färg: http://sv.wikipedia.org/wiki/Nederl%C3%A4ndernas_flagga

2012-06-10 @ 17:37:13
URL: http://annikalindbergs.blogg.se/
Postat av: Annika

Dagens flagga kan härledas till en flagga från 1500-talet som finns belagd från 1572 i samband med en drabbning vid Den Briel.[2] Efter unionen i Utrecht blev den officiell flagga för Republiken Förenade Nederländerna från 1580-talets början. Flaggan var i färgerna orange, rött och vitt, där färgen orange var kungahuset Oraniens färg. Ledare för upproret mot de spanska härskarna på 1560-talet var prins Vilhelm av Oranien, och flaggan kom därför att kallas Prinsenvlag, 'prinsflagga'. Flaggan fungerade som fälttecken under 1500- och 1600-talet under spansk-nederländska kriget, och fick successivt under 1600-talet ett rött fält istället för ett orange, enligt en teori för att lättare skulle kunna se flaggan ute till havs. Enligt en annan teori berodde färgbytet på att man vid tillverkningen använde en blandning av rött färgpigment och en gul växtfärg för att skapa färgen orange. Eftersom den gula växtfärgen bleknade först, blev flaggorna med tiden allt rödare.

(det blev nåt knas med länken, så jag kopierade texten)

2012-06-10 @ 17:39:26
URL: http://annikalindbergs.blogg.se/
Postat av: Frida

Annika: Aha! Sweet! Toppen att du upplyser mig :)

2012-06-10 @ 18:23:10
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback